Torsdagen den 28/2 - Utflykt till Tivoli och Villa D'Este

Vädret såg grått ut idag men vi hade bestämt oss för en utflykt såhär sista hela dagen i Rom. Vi tog oss via Metron ut till förorterna där vi bytte till lokalbuss. En timme senare var vi framme i Tivoli.
Staden i bergen som tjänade som semesterort till kejsare och påvar. En kort promenad till Villa De´Este. Det flotta gamla sommarpalatset byggdes till någon förmögen kardinal på 1500-talet.
Trots en del regnskurar var parken en upplevelse. Hela parken var översållad med fontäner, mer eller mindre renoverade. Fin utsikt över slätten bort mot Rom. Gulliga katter att leka med.

Vi skulle nu leta efter en lunchrestaurang, gick då runt halva byn längs de som vanligt obefinliga trottoarerna. Till slut hittade vi något som såg ut som en öppen restaurang. Väl inne såg vi av affärsgästerna att döma att det nog var fint ställe vi hamnat på. Men trevlig personal som visade oss dagens mat och vi beställde hemlagad gnochi och spaghetti. Detta äter man oftast som förätt i Italien. Nu var det dags att välja huvudrätten, jag och Camilla valde kycklingfile, jeanette valde parmaskinka och Uffe ryggade förskräckt inför den hela kokta bläckfisken och beställde istället friterade bläckfiskringar. Döm då om hans överraskning när maten kom in och han fick kall kokt bläckfisk...
Tydligen hade Camilla pekat fel så det var egentligen hennes mat, men som tur var offrade sig undertecknad. Brukar gilla bläckfisk men detta var dock mera tveksamt. Lite vin och vatten till maten smakade gott. Prislappen var dock så saftig som drygt 200 kr/person, dyraste vi ätit på hela resan!
Tydligen var dricksen bra för dom inte bara bjöd på Amaretto efteråt utan vi fick en hel flaska med oss "som minne av Tivoli".

De hundra fontänernas rad

Jeanette och jag framför Villa DeÈste

Del av fontänerna med en grotesk

Efter maten skulle vi se det berömda vattenfallet men Gregorianus villa var "Chiuso renovierto". Vid det här laget hade man snappat upp en del italienska och kunde förstå de flesta skyltar. Vi gick alltså vidare mot en järnvägsstation vi upptäckt. Och visst, det gick tåg tillbaka hela vägen till Termini i Rom om en timme. Priset för de 3 milen var överkomliga 16 kr.
På vägen fick vi också se vattenfallet från kupen. Tillbaka till hotellet redan 17:00.

Lite senare efter först en förfest och kortspel fann vi så bästa restaurangen i Rom. På hörnan några 100 meter från vårt hotell i en källare låg en mysig trattoria. Nu åt vi som italienare med antipasti/primo piatti (pasta), secondi piatti (stora biffar) och dessert (glass) till detta. Husets god vin kostade ca 40 kr för en liter medans likören (Sambucco) kostade lika mycket som kaffet, dvs 8 kr. Åt och drack mycket och gott för ca 180 kr/person. Litet pubbesök hos våra afrikanska kompisar fick sedan bli en trevlig avslutning på Rom.

Tillbaka

Senast uppdaterad 2000-04-18
Du är besökare [an error occurred while processing this directive], sedan 010401