Vår safari i Masai Mara, Kenya den 30/6 till 2/7 -2000

Denna sida är en personlig beskrivning av vår safari i Masai Mara, Kenya. All text och bilder är ©-skyddade. Alla bilder är också klickbara för fullstora foton. Resan vi gjorde var en del av vår bröllopsresa som vi avslutade med 9 dagar i Zanzibar.

Måndag 29/6: Klockan 13 åkte vi till flygplatsen Sturup (Malmö). Vi flög först med KLM´s cityhopper till Schiphols flygplats, Amsterdam. Här fördrev vi några timmar på denna gigantiska flygplats. Mycket att handla men priserna var vi inte sådär imponerade av. Klockan 20:15 flög vi vidare med Kenya Airways (samarbetspartner till KLM) till Nairobi. Fina plan och bra service.

Bilder från Bushback Mara Camp. Vårt tält samt vår Landrover med en del av personalen.

Tisdag 30/6: Efter många långa flygtimmar nådde vi till sist Nairobi. Landade 05:00 (6:00 lokal tid) och hade då sovit ca 3 timmar. Efter en dyr frukost på hotell Bouleward åkte vi sedan på skumpiga vägar med landrover genom Kenya till Masai Mara (6 timmar dammig resa). De 2 sista timmarna när vi närmade oss parken var det riktigt dåliga vägar, tur vi hade fyrhjulsdrift! När vi kom fram visade det sig att vi var ensamma gäster pa campen (lågsäsong). Detta blev nästan lite jobbigt med all uppmärksamhet vi ensammma fick från all personal. Vi bodde i fint tält med riktiga sängar, och varsitt separat dusch och toaletttält. Det kändes som vi bodde på en korsning mellan ett militärläger och ett lyxhotell. Otroligt fin service, dom (2 kockar, en förare, en guide, 2 uppassare, 3 vakter) gjorde verkligen allt för oss (eller våra drickspengar i hårdvalutan dollar?) Första kvällen på gamedrive mellan 17-18:30 såg vi både lejon, gepard, bufflar, zebror, gnuer och massa söta thomsongaseller (Jeanettes favoritdjur!). Efter safarin var det tänd brasa, någon öl och så pratade vi om dagens djur innan middag vid 20-tiden, alltid generöst med god mat och 3 rätters middagar med mycket frukt och grönt (otroligt gott!).

Några av lejonen vi såg första dagen.

Geparder samt bild på djurrikedomen på savannen.

Onsdag 31/6: Vi sov faktiskt riktigt gott på natten, trots (eller tack vare) en massa spännande djurläten. Väckning 6:00 för en kopp the sedan gamedrive som vanligt 6:30 till 8:00 (såg nu schakaler, hyenor, gamar och döda gnuer) innan tillbaka till campen för ordentlig frukost. Vi hade denna dag en extrautflykt mitt på dagen (varmt!) för att titta pa Noshörningar (var 15 meter ifrån dom till fots!). Noshörningarna var ständigt vaktade för att skydda dom mot tjuvjägare så de var vana vid nyfikna turister. Lunch vid 14-tiden, 3-rätters som vanligt. Eftermiddagen slappa, läsa och relaxa. På kvällen som vanligt en gamedrive, nu såg vi bla högresta giraffer.

Schakal, gamar, hyenor, stäppörn samt en vit noshörning.

Afrikansk buffel, zebra, thomsongaseller samt ett vårtsvin.

Torsdag 1/7: Samma program som tidigare dagar. Såg nu till sist äntligen elefanter, en elefantfamilj som gömde sig i snåren och käkade buskar, duktiga på att skydda sina ungar. Såg också några örnar, ugglor och andra spännande fåglar. Dagens extrautflykt mitt på dagen gick med en masaikrigare som vakt till fots ner till Marafloden för att titta på flodhästar och som vanligt en massa udda fåglar. På vandringen som tog ca en timme var det varmt (vattenflaskan är viktig att ständigt ha med sig i Afrika!) och vi märkte att djuren var lite mera skygga för oss än när vi åkte med Landrovern. På hemfärden såg vi till guidens glädje (och jeanettes förtvivlan) flera ormar i träden, bla en klargrön stor grön mamba. Men dessa djur var väldigt ovanliga! Ett annat väldigt ovanligt och skyggt djur vi såg var buskbocken. Det fanns säkert minst 10 olika arter av antiloper och hjortar och efter några dagar började man känna igen några av arterna, men på många av av djuren lärde vi oss bara de engelska namnen, ett bra lexikon behövs nog vid hemkomsten. På kvällens gamedrive såg vi flera elefanter och vårtsvin samt manguster.

Buskätande elefant, vi på vandringssafari med vakt, flodhästar och ståtliga giraffer

Strutsar, vattenbock, gnuer samt en stilig topi

Fredag 2/7: På morgonens gamedrive spanade vi efter den sista av the big five. Tyvärr ville inte leoparden visa sig men vi fick se spännande fåglar och flera olika apor. Sista dagens extrautflykt gick sedan till en Masaiby. Har fick vi dansa välkomstdansen med byns kvinnor och se hur dom bodde och lära oss en del om kulturen hos denna stolta stam som lever väldigt traditionsenligt. Enda problemet var att vi som vanligt var själva och därmed inte kunde handla från alla. Men en del roliga saker (sköld, spjut, pilbåge, halsband) kunde vi dock köpa billigt. Efter flera gamesdrives kunde vi nu konstatera att vi verkligen haft tur som fått se så många olika djur, en riktig toppensafari!
På fredag eftermiddag på väg till flygplatsen stannade vi till vid Marafloden för att se krokodiler sedan vid 15-tiden flög vi vidare med litet cessnaplan från Masai Mara till Nairobi, en skakande upplevelse men vi såg mycket djur från luften då planet flög ganska lågt över slätten. I Nairobi åt vi gott på hotell Fairview och charmade hotellets katter. En taxitur till centrum för att ta ut pengar gjorde att vi insåg hur ryktet om hur farliga 3 miljonersstaden Nairobbery tillkommit. Stora skillnader mellan rika och fattiga gör att brottsligheten är hög och man låser snabbt bildörrarna i taxin...

Grantgaseller samt vi på besök i Masaiby och så en bild från Mara river.

Lördag 3/7: En tidig frukost pa hotellrummet (5:30) innan taxi till flyget, flygresan gick via Mombasa som var mycket grönare än gulbruna Nairobi. Ytterligare ett skutt och så var vi framme vid Zanzibar, men mera om den resan kan du läsa på vår Zanzibarsida.

Måndag 12/6: Flög från Zanzibar vid 11:30, vid mellanlandningen på Mombasa fick vi lära oss hur afrikansk byråkrati tvingar dig att visa upp en massa papper (skrev bla. under resan totalt 6 styck "immigration card" med namn, passnr, yrke, adress mm. Vi fick också hämta ut vårt bagage för att sedan lämna in det igen 5 meter bort på ett annat rullband. Framme i Nairobi 13.15. Här blev vi nu hämtade av vår beställda rundtursbil med Daniel från Safaricampen som guide. Vi åkte runt och såg alla sevärdheter i Nairobi. Största sevärdheten verkade vara tomten där den bombade amerikanska ambassaden tidigare legat, annars var dom också stolta över sin förra president Kenyattas gravplats. Nåja, vi fick även se Bomas, som är en sämre variant av vårt Skansen med lite afrikanska dansuppvisningar och sedan 12 byar där man fick se hur de olika stammarna bor enligt traditionen. En del av dessa hyddor såg bekvämare ut än de plåtskjul som idag i mängder omger Nairobi. Vi fördrev dock lite tid. På kvällen hade dom bokat bord åt oss på Restaurang Carnivore. En turistfälla, men mysig sådan. Fick oss att glömma hur lurade vi hade blivit vid dagens souvenirshopping. Dom gick omkring med stora grillspett och skar upp stora köttbitar på våra gjutjärnsfat till tallrikar. 12 olika sorters kött, bla fick vi smaka strutskött, zebrakött och krokodilkött. Bäst var nog zebran som smakade helt underbart med en egen spännande viltsmak. Tyvärr var vi lite darriga i magen efter denna brakmåltid på kött (vi som innan bara levt på frukt och fisk). Och Nairobis dåliga luft och hemska biltrafik gjorde att vi mådde lite märkligt när vi till sist nådde flygplatsen. Flyget hem 22:15 var händelselöst. Vi hoppade faktist över att äta flygplansmaten som dom serverade 24:00... Flög hemåt med KLM, lika fina plan som Kenya Airways. Bättre film dock (visade EM-fotboll).

Bild på Nairobi downtown samt en bild från Bomas, en typisk hydda.

Tisdag 13/6: Landade på Amsterdam kl 07:00. Efter ett stopp på flygplatsen som blev rätt resultatlöst (vi flög nu visst mellan Holland och sverige och suck, taxfreen var alltså försvunnen!), flög vi vidare med KLM´s cityhopper till Sturup. Hemma i Karlshamn vid 13-tiden, trötta efter en lång resa med lite sömn.

Bra länkar för din Kenyasafari:
Äventyrsresor
Vår svenska arrangör av safarin, rekommenderas!
Safari i Kenya
Information för safariresenärer – mycket bra!
Kenya Airways Vi flög med detta flygbolag från Amsterdam till Nairobi
KenyaWeb Allmän Kenyasida
Masai Mara Med kartor och fakta

Expedition MassajLand
Omfattande om två äventyrares vandringar i Massajland